1e week op de Children Ward πŸ€—

14 mei 2018 - Muona, Malawi

Hoiihoii,

Maandag begon ik samen met Nika op de Children Ward. Wij waren niet de enige nieuwe studenten op deze afdeling, er kwamen namelijk ook 5 nieuwe 2e jaars studenten van de Nursery School hier in Muona. Er lag een meisje op de afdeling met een hele erge brandwond op haar buik, bil en been. Bij de wondzorg huilde, schreeuwde en krijste ze zo hard, dat ging door merg en been. Het was hartverscheurend om te zien hoe bang ze was, en dit elke dag opnieuw..

Dinsdag middag ben ik met Sanne en Manon mee naar de Delivery Ward geweest. Ik heb vandaag voor het eerst een bevalling gezien πŸ€— Wat was dit een bijzonder moment! Ik stond bij het baby'tje en had een glimlach van oor tot oor. Wat was het speciaal dat ik hier bij mocht zijn!

Woensdag waren Nika en ik mee aan het kijken bij de wondzorg, tot dat deze man werd gehaald om op de General Ward te helpen. Wij zijn mee gelopen en kwamen er snel achter dat er iemand was overleden. Ze waren de man in doeken aan het rollen en daarna werd hij helemaal vastgebonden. Het leek wel een mummie, hier schrokken we heel erg van.. Ik heb de overledene mee naar het morruarium geduwd, daarna heb ik hem ook nog mee getild in de koeling. Wat was dit bizar zeg! Ik stond van mezelf te kijken dat ik hiermee heb geholpen! Dit was een bijzondere ervaring die ik nooit had willen missen!

Donderdag ben ik op out reach geweest, met de ambulance zijn we naar M'bwazi gereden. Hier komen moeders met hun kinderen heen, kinderen worden hier gewogen en krijgen eventuele vaccinaties die nog nodig zijn. Er wordt een weegschaal aan het plafon gehangen, moeders wikkelen hun kind in een doek en hangen ze dan aan de weegschaal. Zo kan het dus ook 😁 Ik heb zelf druppels bij baby'tjes in de mond mogen doen! Je kijkt hier je ogen uit!!

Vrijdag kon ik heerlijk uitslapen, dit is helaas niet gelukt.. We hebben op dag 1 de wereldstekker van Nika in het stopcontact gedaan, tot onze grote verbazing kregen we deze er niet meer uit πŸ˜‚ Vandaag kwamen er 2 elektriciens om er een nieuw stopcontact op te zetten en de wereldstekker eruit te halen. Om 11 uur hebben we met z'n alle gebruncht. Maxwell zou ons tussen 4 en 5 uur ophalen om naar de Cuppenhall te gaan, dit is een soort van kroeg in Muona. Hier hebben we samen wat gedronken. In de Cuppenhall hebben ze soms een disco, onder andere volgende week vrijdag!

Zaterdag heb ik eindelijk een keertje uit kunnen slapen, ik was pas om half 10 wakker 😱 We hebben de hele dag geen stroom gehad.. Vroeger zei ik altijd 'ik heb honger', waarop ik altijd het antwoord kreeg 'kinderen in Afrika hebben honger'. Ik vond dat altijd maar onzin. Maar nu ik het hier met eigen ogen zie en het zelf meemaak, kan ik dit bevestigen. Wat hebben wij honger gehad vandaag.. Douchen zat er deze keer ook niet in, want er kwam geen water uit de kraan πŸ˜₯ Wat een verschrikkelijke dag was dit..

Zondag ging om 04.15 uur de wekker, pff wat was dit vroeg πŸ˜“ Om half 6 werden we opgehaald om naar het Nyala Park te gaan, dit park wordt ook wel het Giraffe Park genoemd en staat daarom bekend om zijn giraffe. We zaten met 6 achterin een pick-up truck, het was ongeveer 3 uur rijden. We zagen in het park al heel snel de giraffe, deze zijn ook niet te missen πŸ˜‚ Ook zagen we apen, zebra's en impala's. Op de terug weg zijn we nog langs de suikerrietplantages gereden. Toen gingen we weer 3 uur terug, maar nu was het in de volle zon. Het was gelukkig maar 37 graden πŸ˜… s 'middags hoorde we gejuich en een hoop geschreeuw, we dachten dat ze ergens een voetbalwedstrijd op tv aan het kijken waren. We waren toch wel erg beniewd en zijn eventjes gaan kijken. We liepen het dorp in en zagen vrij snel dat er op het voetbalveld (zand met houten goal) een wedstrijd bezig was. Het was het Trinity Hospital tegen een team van een dorp hier in de buurt. Er stonden super veel mensen langs de kant te kijken. Het Trinity Hospital scoorde de 3-2 en iedereen rende het veld op. Wat was dit bizar om te zien, ik kreeg er zelfs kippenvel van! Douchen was ook niet zo'n succes, het water had er geen zin meer in. Sta je dan met je zeep in de douche, zonder water..

Dinsdag ga ik voor de 2e week naar de Children Ward!

Liefs, Sanne πŸ’‹

1. Astrid Janssen:
    14 mei 2018
    Lieverd.... wat gaaf allemaal!!
    En zooo heerlijk je even te hebben gehoord ❀...
    Erg blij dat je het zo naar je zin hebt..

πŸ’‹
  2. Ilse Smitjes:
    14 mei 2018
    Mooi geschreven Sanne...wat maak je toch allemaal mee...zo indrukwekkend! Geniet ervan meis, liefs Ilse
  3. Heidy Janssen:
    14 mei 2018
    Je doet veel indrukken/ervaringen op zo te horen, toch lijkt het me ook wel heel heftig om allemaal dingen mee te maken en te moeten doen voor de eerste keer. Ik ben blij met je verhalen. Super goed van he hoor Sanne, dat je dit doet en kunt. ❀️