Op de operatiekamer πŸ’‰

17 juni 2018 - Muona, Malawi

Heeii,

Maandag begon mijn eerste week op Theatre, dit is de operatiekamer. Eerst kwam er een jongen binnen met een dikke vinger, ze sneden de vinger open en er kwam allemaal pus uit, het leek wel mayonaise πŸ˜‚ Hierna kwam er een curettage, dit is niet zo bijzonder om te zien, alleen heel vies. Vlak voordat we pauze gingen houden zagen we dat ze bij een man het gips aan het verwijderen waren. Dat doen ze hier gewoon met een slijptol, dit was een heel gek gezicht. S' middags kregen we een rondleiding door het mortuarium, ondanks dat ik dit al een keer gezien had ben ik toch meegegaan. Eenmaal terug op Theatre gingen ze een kindje spalken en een kindje gipsen. Bij beide kinderen maakte ze een mitella gewoon van verband, bizar om te zien! Maar zo kan het dus ook! Hier doen ze kleine ingrepen ook allemaal op de gang πŸ˜‚ S, avonds hadden we uiteraard geen stroom, dus hebben we op vuur gekookt!

Op Theatre zijn dinsdag en donderdag de dagen met geplande operaties. Dinsdag waren er 2 geplande operaties: supra pubish katheter zetten en een oogoperatie (cataract). Na de verdoving van het oog viel de stroom uit en moesten we wachten tot de generator aangesloten was en dat ze weer door konden gaan. Hier is echt alles mogelijk! S' middags was er niks te doen op Theatre dus zijn we naar Delivery geweest. We hebben 3 bevallingen gezien! Bij de 3e bevalling is het kindje uiteindelijk gekomen door middel van vacuüm. Het kindje bewoog niet, had wel een hartslag maar ademde niet. S' avonds hoorde ik dat het kindje was overleden.. Ik wilde dit toch wel graag zien dus ben ik nog terug naar het ziekenhuis gelopen waar Sanne en Elise al waren. Ik kwam precies op tijd om het baby'tje nog te kunnen zien. Hij werd in doeken ingepakt en op de bovenkant van de wc gelegd. Dit was heel moeilijk om te zien, dat ze zo met dode baby'tjes omgaan.. We hebben deze nacht uiteindelijk nog 3 bevallingen gezien, we waren al zo lang aan het wachten dat we ze allemaal wilde zien ook. Bij de 1e bevalling heb ik de navelstreng door mogen knippen en bij de 2e bevalling heb ik de placenta geboren laten worden! Wat is dit bijzonder om te mogen doen! 😍 Het baby'tje van de 3e bevalling is uiteindelijk donderdag overleden.. Ik was pas om 5 uur thuis. Dit was zeker de moeite waard, wat een dag/nacht was dit!

Woensdag was ik weer om half 8 in het ziekenhuis πŸ˜‚ Ik heb vandaag nog een bevalling gezien! S' middags wilde ik thuis blijven om uit te rusten. Maar toen hoorde ik dat er een keizersnede was, dit kon ik natuurlijk niet missen !

Donderdag was een geplande dag op Theatre. Ik stonden vandaag 3 operaties gepland! Operatie 1: cyste van de eierstokken verwijderen. Dit was bizar om te zien, wat was deze cyste groot! Operatie 2: hernia (uitstulping). Dit is niet zo spectaculair om te zien, je zag alleen een stukje darm. Deze operatie was leuk om een keer te zien, maar daar houd het wel bij op πŸ˜‚ Operatie 3: testikels vol vocht. De testikels waren echt super groot! S' middags heb ik nog een bevalling gezien! Na het eten kwam Nika gillend aanrennen dat er een dode muis op mijn klamboe lag 🀀 Muizen zijn niet echt mijn lievelingsdieren.. De bewaker heeft m weggehaald en toen hoorde we dat het helemaal geen muis was, maar een vleermuis bahbahπŸ˜“

Vrijdag werd ik om 5 uur wakker, onze bewaker vond het nodig om zijn muziek super hard voor onze raam aan te zetten 😑 S' middags heb ik nog 3 bevallingen gezien! Er lagen twee zussen van 20 en 22 jaar langs elkaar en ze waren allebei zwanger van hun 2e kindje. De jongste stond op een gegeven moment gebukt boven haar bak met doeken en ineens lag de baby er al in! Bij de oudste zus heb ik de navelstreng door mogen snijden! Aan het eind van de middag zijn we naar de Cuppenhall geweest, want we zagen daar heel veel mensen staan. We kwamen er al snel achter dat de 4e jaars waren geslaagd. Het was een hele happening, het hele dorp was erbij! S' avonds zijn we nog met William naar een soort van kroeg geweest op de markt!

Zaterdag en zondag heb ik niet veel gedaan, zoals gewoonlijk hier πŸ˜‚

Maandag zijn we vrij en dinsdag gaan we met Sheila naar Blantyre, om spullen voor het ziekenhuis te kopen van ons ingezamelde geld!

Liefs, Sanne ❀

1. Heidy Janssen:
    17 juni 2018
    Wederom een indrukwekkend verhaal Sanne. Wat leer en zie jij veel daar. Ik kijk er iedere week naar uit om jouw verhaal te lezen. Liefs uit WijchenπŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹
  2. Astrid Janssen:
    17 juni 2018
    Ja schatje... de tegenstellingen zijn enorm... daar En hier.... en daarom uitermate interessant voor jou om dat te mogen mee maken...
    Ik zei tegen je moeder al... straks wordt ze nog kraamverzorgster of verloskundige 😁....
    En meid.... wat zie je er geweldig uit!! Ik denk dat ik ook maar die kant op kom πŸ˜‚..
    Stiekem een klein beetje jaloers op jeπŸ˜‰...je maakt zoo veel prachtige (en ook minder prachtige) dingen mee...
    Nog steeds supertrots op mijn peetkind!
    Lofjoe!

β€πŸ’‹
  3. Sanne:
    17 juni 2018
    Wat een ervaring Sann! Super gaaf om dit allemaal zo mee te maken en wat mag je al veel zelf doen! Geniet er maar goed van, voor je het weet ben je weer thuis!

Liefs Sann
  4. Danielle:
    18 juni 2018
    Wat bijzonder allemaal! 😘 super om jou verhalen te lezen!